Investitor si antreprenor strain: Ce startup-uri vor avea succes in viitor. 3 secrete pentru a lansa un produs cu potential

O atentie mai mare acordata prudusului unui startup si nu ideii – este trendul care se face remarcat in ultimele 6 luni in randul companiilor aflate la inceput de drum, sustine antreprenorul de origine australiana Mike Parsons, si fondator a mai multor startup-uri, care s-a alaturat de curand conducerii unei companii romanesti. De asemenea, el a aratat intr-un interviu StartupCafe ca exista 3 caracteristici importante de care startup-urile ar trebui sa tina cont pentru un succes garantat.

Mike Parsons este fondatorul a patru startup-uri, primul dintre acestea fiind un radio online, in 1997, iar ultimul, LaunchPodium, specializat in consultanta de marketing online, in 2014. Totodata, timp de peste 10 ani, Mike a condus din pozitia de Managing Director patru agentii printre care DDB Tribal in Amsterdam si Londra si 215 McCann in Statele Unite, unde a coordonat campanii pentru clienti precum Nike, Levi’s, Microsoft, Xbox, HP, General Motors, Volkswagen sau Nestle.

Din 2014, Mike a coordonat echipa de inovatie din care facea parte si Tom Chi, cofondator al Google[x] si membru in board-ul de advisori a companiei IT romanesti QUALITANCE, livrand peste 20 de proiecte de inovatie pentru corporatii precum General Electric, Nike, Wells Fargo, Levi’s si startup-uri.

Incepand din 1 iunie, Mike Parsons devine Chief Innovation Officer (CIO) la QUALITANCE, urmand sa coordoneze linia de inovatie a companiei si activitatea biroului din SUA.

Dupa toti acesti ani in care a urmarit indeaproape dezvoltarea mai multor startup-uri el spune ca inca intalneste adestea cateva greseli majore pe care le fac fondatorii firmelor abia lansate in piata:

Nu au echipa potrivita – intalnesc startup-uri care au o idee grozava dar le lipsesc specialistii potriviti. Cea mai mare greseala cand iti construiesti echipa este sa nu ai un speicialist din domeniul produsului pe care vrei sa il dezvolti.
Nu stiu sa isi prezinte ideea/produsul – te intalnesti cu un fondator, il intrebi ce stie sa faca produsul startup-ului sau si el incepe sa iti vorbeasca intr-un limbaj de nedeslusit. Este foarte important sa fii pasionat de ceea ce faci, dar la fel de important este sa stii si sa explici ce faci sa poti sa iti promovezi ideea si celor care nu sunt familiarizati cu domeniul in care activezi.
Se concentreaza pe orice altceva, dar mai putin asupra produsului – au un plan de business foarte bun, o prezentare extraordinara, au si un sediu minunat… dar produsul? Acest gen de fondatori de startup-uri nu stiu sa isi prioritizeze obiectivele. Trebuie sa poti sa raspunzi la intrebarea: ce nevoie rezolva produsul tau?

Cu toate acestea, Mike Parsons sustine ca in ultimele sase luni se contureaza un trend foarte important in randul startup-urilor, acela de a pune un accent mult mai mare pe dezvoltarea is succesul unui produs decat pe ideea in sine.

“Daca in urma cu jumatate de an incercam sa obtinem finantare pentru un startup, toata lumea vorbea de cat de mareata este ideea, acum lucrurile par sa fie mai pragmatice, produsl este mai interesant, intrebarile sunt: cum arata produsul, cati clienti ar putea sa aiba, ce aduce nou in piata”, explica Parsons.

Dar, cel mai important sfat al sau pentru orice companie care isi doreste lansarea unui nou produs in piata este: “sa testeze si sa invete si sa testeze iar acel produs.”

3 caracteristici importante pentru succesul unui startup

1. mobile – zona de mobile tranforma felul in care ne raportam la tehnologie, asa ca orice startup ar trebui sa ia in calcul aceasta componenta, mai spune Mike Parsons
2. efectul de retea – orice startup din tehnologie care mizeaza pe efectul de retea (the network effect) va avea succes. El se refera aici fie la acele produse si servicii care se adreseaza atat zonei de consumatori finali cat si celei de business (B2C si B2B), iar cele doua categorii sa se influenteze una pe cealalta, si da ca exemplu sistemul Uber sau Amazon (care a devenit unul dintre cele mai mari marketplace-uri din lume), care a avut cresteri in ultimii ani mult mai mari decat orice retailer clasic.
3. utilizarea economiei colaborative – “Modalitatea in care ne gandim azi la proprietate este in schimbare. Noile generatii nu isi mai doresc atat de mult sa aiba anumite bunuri in posesie, precum case, masini etc. Ideea de proprietate se transforma, incepem sa ne gandim ca aproape orice bun poate fi impartit – toate produsele care se bazeaza pe ideea de a imparti (inchiria) lucruri care in mod normal nu erau la comun pana acum, ca de exemplu Airbnb sau Uber – vor transforma industrii. Sa ne gandim la astfel de produse in domenii precum cel financiar, sanatate, alimentar”, mai subliniaza Parsons.